Betrouwbaar, comfortabel, op maat en mooi

Blacksmith Audax

Blacksmith Mondo De Mondo kan met veel verschillende geometrieën gebouwd worden. Afhankelijk van je doelen en verwachtingen ontwerpen we de Mondo zo dat hij jouw ideale partner wordt voor je fietstochten. Of dit nu een reis om de wereld is, voor vakantiereizen, de zondagse toertocht het langere randonneurwerk of die hele snelle racer voor woon-werk verkeer waar toch een klein dragertje en spatbord voor nodig is.

Jouw gebruik met jouw geometrie

Blacksmith MondoBij het ontwerp van de Mondo, is meestal het gebruik het startpunt.
Voor reis-gebruik gaan we vaak uit van een fiets met een recht of vlinderstuur, v-brakes, spatborden en een achterdrager, twee of drie bidonhouders en gebogen achtervorken waar 40 mm banden tussen passen. Meestal is de gekozen vork de carbon Tusk trekking vork. Deze is erg stabiel, er passen lowriders op en door de carbon-eigenschappen is hij heel goed trilling dempend. Veel comfort dus ook aan de voorzijde van de fiets.
Vaak ontwerpen we de snellere versies met rechte achtervorken, waar 32 mm banden tussen passen. Ook heeft deze versie iets minder bracketdrop om de fiets iets sneller sturend te maken. Deze versies maken meestal gebruik van een racestuur, uiteraard is de kabelloop dan hierop aangepast.
De snelste versie van de Mondo is de Audax. Het racestuur is hier standaard, ook gebruiken we een Hiver vork, waar spatborden in passen en een remhoef met long reach. De kabelrouting is gelijk aan die van een racefiets. Deze versie uit Reynolds 853 voelt ook helemaal aan als een racefiets en is kaal gelijk in gewicht, met lichte spatborden en een klein dragertje is het verschil nog steeds nauwelijks merkbaar. De snelste fiets voor die monsterritten of voor dagelijks woon-werk gebruik.

De juiste verbinding

Blacksmith MondoAlle versies worden Tig gelast, hierdoor hebben we complete vrijheid in framehoeken en de mogelijkheid de beste geometrie te ontwerpen voor jouw lichaam en gebruik. Optioneel kun je kiezen de Mondo door middel van filled brazing te laten bouwen. Hierdoor ontstaan mooie vloeiende overgangen tussen de buizen. Er is geen geometrisch verschil tussen Tig lassen en filled brazing, we moeten echter wel rekening houden met de langere warmteinbreng bij solderen, de buiskeuze is hier essentieel. Iets dikkere wanden en iets langere buts worden hier gekozen om de extra warmte op te kunnen vangen, hierdoor ontstaat ook een iets stijver frame.

De keuze tussen Reynolds 631 en 853 hangt deels van het gebruik af. De 853 buis heeft een extra warmtebehandeling gehad, wat zorgt voor een sterkere buis. Wanneer je op zoek bent naar een lichter frame of een frame met net even iets meer veiligheidsmarge dan is Reynolds 853 het beste dat op de markt verkrijgbaar is. Ook is er bij de 853 set keuze uit 90 verschillende buizen, dit houdt in dat bijna elke ontwerp-uitdaging overwonnen kan worden. En mocht dat niet lukken dan overleggen we dit met Reynolds, wat al in verschillende gevallen geleid heeft tot een speciaal getrokken buit, zelfs als het maar om één frame gaat.
De Audax versie van de Mondo wordt altijd uit Reynolds 853 geconstrueerd. De reden hiervoor is dat het hier om het snelste, lichtste uitvoering van de Mondo gaat. Het bedoelde gebruik wordt beter ondersteund door de hogere sterkte van deze buis. Ook zijn de rijeigenschappen beter als je gebruik maakt van de sterkere buis in combinatie met iets dunnere wanddiktes. Iets meer comfort en iets meer gevoel in de bochten.


Blacksmith Granfondo Team

BLACKSMITH Granfondo Team

Het Blacksmith Granfondo Team, gesponsord door Campagnolo. Het team rjdt in 2016 diverse Granfondo's waarin nieuwe frames getest worden. Ook is het de planning om een aantal trainingsritten te doen waar iedereen bij aan kan sluiten. En is het mogelijk zelf de mooie nieuwe kleding aan te schaffen.

Gallery

In de gallery staan diverse fietsen die in het verleden gebouwd zijn. Leuk om te zien en om ideeen op te doen voor kleur en design. Ook een goede plek om de laatste frames te zien is onze Facebook pagina

BLACKSMITH Blog

Het Blacksmith blog bevat diverse artikelen over materiaal, de bouw en ook publicaties uit diverse bladen. Zeker de moeite waard om eens te bekijken