De kunst van de wiel-diameter

Blacksmith Ruota 853 650B

Blacksmith Ruota De start van het ontwerp van een Mountainbike kun je van verschillende kanten benaderen. Eén manier is de wielmaat te kiezen en dan de maatvoering en componenten hierop aanpassen. De meer neutrale benaderingsmethode is te kijken naar hoe je de fiets gaat gebruiken. Je lichaamsmaten, rijstijl neem je hierin mee en dan bepaal je wat de ideale wielmaat, bracketdrop en voorvork in relatie tot elkaar zijn.

Het is zeker zo dat een groter wiel makkelijker over obstakels heen rolt. Maar als jij zelf te klein bent voor de wielmaat, wordt de fiets moeilijk te besturen en zal hij log en traag aanvoelen, obstakels zijn dan ook moeilijker te nemen. Een kleiner wiel is ook iets sneller in zijn reacties op een technisch single-track. Maar wanneer je te groot bent voor een wieldiameter, zit je te veel op te fiets in plaats van er een onderdeel van te zijn, en op die manier wordt die technische single-track veel moeilijker dan met grotere wielen het geval zou zijn.

Jouw fiets met jouw geometrie

Blacksmith Ruota chainstayEen makkelijke conclusie zou kunnen zijn dat 650b het beste compromis is. Maar helaas is dit niet waar, wat het beste is, is helemaal afhankelijk van hoe je rijdt, waar je rijdt en je lichaamsmaten. Met het ontwerp van een fiets starten we met jou, jouw techniek, jouw lichaamsmaten, we nemen jouw verwachtingen mee en wat je gaat doen met de fiets. Dit alles gecombineerd geeft een goede richtlijn of 26 inch, 27,5 of 29 inch wielen het beste ontwerp geeft.

Voor de bouw van onze Ruota maken we gebruik van Columbus 29'r of Reynolds 853 DZB buizen. Welke buis het beste is, hangt deels af van het gebruik van de fiets. De Reynolds 853 DZB is de sterkste van de twee. Deze set is, net als de 29'r buis van Columbus, Double Zone Butted. De onder- en bovenbuis hebben extra wanddikte aan de balhoofdbuis-kant. Dit gedeelte is het meest kritische deel van de fiets, vooral bij het ontwerp van een 29-er. Door de extra wanddikte wordt de buis op de plek sterker en zal een hogere torsiestijfheid hebben en duurzamer zijn.
De Columbus buis is net iets dunwandiger met iets kortere buts dan de 853. Afhankelijk van de gekozen buisdiameter kan dit leiden tot een lager gewicht voor het frame of meer comfort of hetzelfde gewicht met meer stijfheid. De beste keus kan meestal gemaakt worden nadat een meting is gedaan en we het gebruik van de fiets kennen.

Ultramodern staal

Blacksmith Ruota chainstayDe Columbus kan gebouwd worden met een 35 of een 38 mm onderbuis en heeft een 31,7 mm bovenbuis. Voor de zitbuis kun je kiezen uit een 28,6 mm zitbuis voor een 27,2 mm zadelpen of een 31,7 zitbuis voor een 31,6 mm zadelpen.
De Reynolds 853 DZB heeft de meeste opties. De onderbuis is verkrijgbaar in 34,9 en 38,1 mm. Deze buis is ook verkrijgbaar in een gebogen versie. Op deze manier ontstaat er extra ruimte voor de voorkroon van de vork. Vooral bij een 29-er geometrie kan het lastig zijn deze vrijheid te creëren met een rechte buis. Deze gebogen onderbuis is verkrijgbaar in 31,7, 34,9 en 38,1 mm diameter. Bovenbuizen zijn verkrijgbaar in 31,7 en 34,9 mm diameter. De zitbuis kan in 28,6 mm voor een 27,2 mm zadelpen gekozen worden ook zijn een 31,7 mm in combinatie met een 30 mm zadelpen mogelijk, een 33,1 mm met een 30,9 mm zadelpen en een 24,1/34,9 mm in combinatie met een 31,6 mm zadelpen. Staande en liggende achtervorken hebben een enkele buiging. De bandvrijheid is hier afhankelijk van de gekozen achtervorklengte

Alle sets kunnen met een 1 1/8 balhoofd gekozen worden. Het is ook mogelijk een oversized balhoofdbuis te kiezen met een 44 mm binnendiameter. Hierdoor is een 1 1/8 vork te gebuiken met een iets langere balgoofdbuis of is een tapered vork met 1 1/2 ondercup mogelijk.

Het frame kan gebouwd worden met een ISO en Post Mount schijfrem aansluiting. Ook is het mogelijk nokken voor v-brakes te gebruiken. Normaal is de kabelloop langs de onderzijde van de bovenbuis. Maar wanneer je dit op een andere manier in je hoofd hebt, is het eenvoudigweg aan te geven en passen we dit aan. Het is ook mogelijk nokjes voor een drager of spatborden op te solderen. Ook een Rohloff naaf is geen enkel probleem, we hebben speciale slider patten zodat de zitdriehoek niet wordt aangepast bij stellen van de ketting (zoals bij een excentrisch bracket).

Kijk ook eens op de materialen pagina wanneer je geïnteresseerd bent om meer te lezen over staal en de buizen zoals deze gebruikt worden voor de Ruota.


BLACKSMITH BL'CK

Een superframe / fiets. Helemaal naar jouw maat gebouwd met de geometrie die helemaal aansluit bij jouw rijwensen. Dit superoversized model met toch nog klassieke lijnen, doet niet onder voor de meest moderne race-machine, maatwerk voor de prijs van een confectie-frame!

Gallery

In de gallery staan diverse fietsen die in het verleden gebouwd zijn. Leuk om te zien en om ideeen op te doen voor kleur en design. Ook een goede plek om de laatste frames te zien is onze Facebook pagina

Facebook Pagina

Op onze Facebook pagina kun je de laatste projecten en ontwikkelingen vinden.