De ijzersterke basis voor een stalen frame

Wij werken met drie staalfabrikanten, drie gespecialiseerde bedrijven met een lange historie en elk hun eigen brede assortiment stalen buizen voor de framebouw. Wij hebben voor deze twee fabrikanten gekozen vanwege hun kennis, de samenwerking en luisterend oor naar speciale oplossingen, ook voor de kleinere framebouwer.
Columbus
Columbus, Opgericht in 1919, is verantwoordelijk voor vele ontwikkelingen in stalen framebuizen. Materialen als Cyclex, Nivacrom en Thermacrom zijn ontwikkelingen van Columbus die het gevolg zijn van de toepassing van eindige elementen analyse op hun buisvormen en wanddiktes. Voor 2018 komt Columbus met een geheel nieuwe legering, Omnicrom. Door de nieuwe samenstelling van toevoegmaterialen, is de sterkte van dit staal net iets hoger dan dat van de huidige Nivacrom, gebruikt voor de Spirit buis. Omnicrom is speciaal ontwikkeld om na Tig lassen een sterke laszone te krijgen.
Dedacciai
Het in 1993 opgerichte Dedacciai is de jongste leverancier van buizen die wij gebruiken. Dit is ook goed te zien aan de vorm en maten van de buizen die Dedacciai trekt. De DR-Zero XL set heeft een dubbel geovaliseerde vorm, die aan de voorkant uitloopt in een druppelvorm met een hoogte van 49 mm en aan de bracketpot-zijde een breedte van 49 mm heeft. Een echt modern forse jongen dus. Wij hebben dit merk voor 2013 aan ons assortiment toegevoegd om te voldoen aan de vraag naar superstrakke weg- en baanframes voor de extreem krachtige en wat forsere rijder.
Reynolds
Opgericht in 1898 en al meer dan 110 jaar actief in het ontwikkelen en maken van high performance buizensets. En nog steeds komt Reynolds met nieuwe ontwikkelingen in buisvormen en toepassingen. Dit jaar heeft Reynolds het assortiment 853 buizen nog verder uitgebreid. Met onder andere de 853 DZB buis met een buiging om meer ruimte te maken voor de voorvork. Ook zijn er extra opties bijgekomen in diameters en wanddiktes.
Hieronder volgt een opsomming van de verschillende buistypes die wij gebruiken. Verschillende modellen kunnen met verschillende buistypes gemaakt worden. Mocht je hier specifieke ideeën over hebben dan kunnen wij dit altijd in het ontwerp van het frame meenemen.
Roestvast staal (RVS)
Columbs CXr
Treksterkte: 1450 MPa
Een naadloos getrokken buis met een martensiet structuur. Hierdoor is deze set extreem stressbestendig en is de kans op vermoeiings scheuren bijna nihil. Wanddiktes zijn tot 0,4 mm dunmogelijk en de buis in in vele diameters en wanddikte verlopen verkrijgbaar. Hierdoor is een heel duurzaam en tot in het kleinste detail perfect RVS frame te ontwerpen. Eén van onze favoriete buissets.
Reynolds 953
Treksterkte: 1750-2050 MPa
De absolute top, een roestvast stalen buizenset
met martensiet structuur, waarvan de treksterkte
tot boven de 2000 MPa kan oplopen. Deze
buizenset heeft een bijna onnavolgbare stijfheid
tot gewicht verhouding. Combineer dat met het
rustige rijgevoel van een stalen frame, de hoge
impact sterkte (vergelijkbaar met bewapeningsplaat)
en grote vermoeiingsweerstand, dan is
het moeilijk een beter materiaal voor te stellen.
Hoogwaardig staal
Columbus Spirit
Treksterkte: 1350 MPa
De Spirit set is de topset van Columbus in de niet-rvs serie. Buizen die in laag gewicht en stijfheid echt de top van de huidige staalframes vormen. Onderbuizen zijn tot 44 mm in diameter verkrijgbaar, war naar een heel moderne look, ook hele stijve frames geven. Ook conische en geovaliseerde buizen zijn mogelijk voor bijvoorbeeld om de torsiestijfheid z hoog mogelijk te krijgen, zonder dat dit echt gevolgen voor het gewicht of het comfort heeft. Een prachtige set om tig te lassen en het perfecte frame mee te maken. (het is de set waar ik mijn dagelijkse ritten mee maak)
Columbus Life
Treksterkte: 1050 - 1150 MPa
De Life set wordt in vele vormen en maten geleverd. Wij hebben voor deze set gekozen voor een geprofileerde buis, uitgaande van een 38 mm onderbuis en een 31,7 mm bovenbuis. Hierdoor ontstaat een modern ogend frame met een heel strak rijkarakter. Voor de zitbuis gebruiken we een oversized 31,7 mm diameter. Door de hoge treksterkte van deze buis kan toch gewerkt worden met wanddiktes tot 0,4 mm dun. Het resultaat is een modern, strak frame met een mooi gewicht.
Columbus Max
Treksterkte: 950 - 1050 MPa
De Max is een buizenset met sterk geovaliseerde
buizen. De vormen van elke specifieke buis zijn
zo gelegd dat het maximale uit het frame wordt
gehaald in stijfheid en sterkte. De onderbuis en
zitbuis zijn bijvoorbeeld zo gevormd dat de bracketstijfheid
perfect ondersteund wordt en ook
de torsiestijfheid zo hoog mogelijk blijft. Door het
plat leggen van de bovenbuis ter hoogte van
de zitbuis wordt juist weer veel comfort uit het
frame gehaald. Door de vormen in het frame,
kan met een wanddikte tot 0,4 mm gewerkt
worden waardoor het frame toch licht blijft.
Het Nivacrom staal, waar deze buis van
gemaakt is, ondergaat na productie een
warmtebehandeling om het materiaal optimaal
te maken voor de grootste sterkte na het lassen
van het frame.
Columbus 29’r
Treksterkte: 950 - 1050 MPa
Een specifiek voor 29-er ontworpen buizenset.
Door de grotere diameter, specifieke verdikkingen
aan het einde van de buizen maar wel
tot 0,5 mm dunne wanddiktes in het midden van
de buis, heeft Columbus een lichte buizenset
ontwikkeld die sterk en stijf genoeg is voor het
off-road gebruik van de 29-er. Verder zijn de
curves van de staande en liggende achtervork
dusdanig gelegd dat ook met brede 2.2 inch
banden gereden kan worden.
Reynolds 853
Treksterkte: 1250-1400 MPa
Naadloos getrokken, luchthardend en thermisch
behandeld staal. Luchtharding zorgt voor een
toename van de sterkte in de laszone. Hierdoor
en door de warmtebehandeling die deze buis
heeft gehad, kunnen lichte frames gebouwd
worden met een hoge vermoeiingssterkte.
Wanddiktes kunnen tot 0,4 mm dun zijn en deze
set kent een speciale Double Zone But (DZB)
waardoor de gebruikelijke verstevigende gussets voor MTB en 29-er frames niet meer nodig zijn.
Als toevoegingen zit er onder andere koolstof, mangaan, chroom, molybdeen, silicium en koper in deze buis. De interactie tussen deze toevoegingen resulteren in een fijne korrel-structuur die gevormd wordt door aan de lucht te koelen in plaats van het meer traditionele koelen in water of olie. Hoge sterkte ontstaat door een serie koud-bewerkingen in de bainiet structuur. Warmtebehandeling volgens de 853 specificatie verhoogt de sterkte van de buis en verhoogt ook de buig en impact weerstand.
Voor racefietsen gebruiken wij vaak de 853 set in a ProTeam uitvoering. Deze buizen hebben een iets dunnere wanddikte en zijn vaak iets meer oversized. De zitbuis is zelfs tapered waarbij hij van 31,7 mm bij de bracketpot uitloopt naar 28,6 mm bij de zadelpen, hierdoor ontstaat net iets meer bracketstijfheid bij een lager gewicht. Voor onze mountainbikes gebruiken wij de DZB (double zone butted) uitvoering. Deze heeft interne versterkingen die het gebruik van een gusset overbodig maken. De 853 set resulteert in een modern high-tech frame met een vaak meer klassiek, tijdloos uiterlijk.
Reynolds 631
UTS: 800-900 MPa
Treksterkte: 800-900 MPa
Deze buizenset maakt gebruik van dezelfde
chemische samenstelling als de 853 set. Door de
mechanische behandeling tijdens de productie
is de treksterkte iets lager. Deze set is een doorontwikkeling
van de bekende 531 set met een
10% hogere sterkte. Tijdens TIG-lassen ontstaat
een versterking van de laszone, hierdoor heeft
deze buizenset een zeer sterke, fijnkorrelige
structuur na het lassen. Dit resulteert in een erg
duurzaam en goed belastbaar frame, uitermate
geschikt voor MTB, 29-er en toerframes.
Dedacciai DR-Zero
UTS: 1250 - 1350 MPa
Een heel moderne buizenset van naadloos getrokken 25CrMo4 warmtebehandeld staal. Dedacciai levert deze set met een geprofileerde onderbuis, die dubbel geovaliseerd is. De DR-Zero is aan de voorzijde van de onderbuis druppelvormig en 43,5 mm hoog. Aan de bracketzijde is de buis trapeziumvormig, met een breedte van 43,5 mm. De zitbuis is met 31,7 mm ook oversized. Voor wie echt het summum in stijfheid zoekt, is er de DR-Zero XL. Deze set heeft een onderbuis met dezelfde vorm als de DR-Zero alleen is de hoogte aan de voorzijde 49 mm en de breedte aan de bracketzijde 49 mm. Met de 35 mm zitbuis voor een 31,6 mm zadelpen is dit echt een set voor de krachtpatsers onder ons.